Jag läste i Expressen.

Idag kan man läsa om en kvinna som inte fick teckna en försäkring för att hon var för tjock.

Det har hänt mej med!

När vi sålt huset och väntade på att lägenheten skulle bli klar då hyrde vi en villa och hade inga lån. När lägenheten var klar tog vi nya lån och ville också ha en låneförsäkring, precis som vi haft i huset. Samma bank, samma försäkringsbolag. Samma frågor samt längd och vikt. Inga frågor om rökning eller motion.
Efter nå´n vecka fick jag brev, tyvärr kunde de inte bevilja mej någon försäkring eftersom jag hade för högt BMI enligt deras normer. Jag var 166cm, vägde 84 kg och hade ett BMI på 30,5.
Jag kunde eventuellt få en försäkring om jag underkastade mej en fullständig hälsoundersökning, blev jag godkänd skulle jag få betala en högre månadsavgift.

Jag blev så jävla arg! Jag ringde banken och bad dom ringa bolaget, hälsa dom att de kunde ta min ansökan och stoppa upp den någonstans där solen inte lyser!

Jag har ingen låneförsäkring, jag har fortfarande samma BMI och jag tycker fortfarande att jag ska få bestämma om jag ska banta, inte banken!

Tänk om man är smal och något händer, man ökar 20 pannor i vikt, har betalat i 10 år, får man inget då för att man har ett BMI som inte uppfyller normerna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0