Namn

Läste i Monika´s blogg om namn, hon, precis som jag har ett andranamn som gått i arv i generationer. Mitt andranamn är Viktoria och tyvärr slutar arvet med mej. Min syrra har nämligen stulit namnet....Så här är det: den först födda flickan på mamma´s sida fick Viktoria som andranamn. Mamma heter Kerstin Viktoria, mormor hette Vera Viktoria, hennes mamma hette Hedvig Viktoria. Nu var jag lite senare med att skaffa barn än syrran, som för övrigt är 2 år yngre än mej, så hennes dotter fick namnet Viktoria Elisabeth. När vi fick Linnea ville Bertil att hon skulle heta Ellinor. Bertil är ju ett stort fan av Taube och hans visor så jag hade inte så mycket att tillägga. Alltså fick det bli efter "Ellinor dansar" och "Linnea ( jag har skrivit till min flicka)"
När Anton föddes insåg jag att jag inte hade så stor talan, det blev John efter John Lennon och Anton efter Bertil´s farfar.
Visst är det häftigt med namn och arv? Bertil´s äldsta brorsa kartlägger nu släkten, så jäkla spännande det är. Mina barn kan följa generation efter generation ända ner på 1700-talet! Kolla in själva!

http://antonsfamilj.dinstudio.se/news_1.html

Torsten och Karin var mina svärföräldrar, mina barn farföräldrar alltså.


Kommentarer
Postat av: Marty

Tack det samma

2009-05-29 @ 08:19:02
URL: http://www.metrobloggen.se/hundkast
Postat av: Victoria

Jag som förstfödde i min generation har ju förövrigt fört traditionen vidare - den senaste generationens förstfödde flicka heter även hon Victoria i andranamn..

2009-05-29 @ 23:24:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0